De reis naar A Coruna die we ooit nog moeten maken - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Peer Dam - WaarBenJij.nu De reis naar A Coruna die we ooit nog moeten maken - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Peer Dam - WaarBenJij.nu

De reis naar A Coruna die we ooit nog moeten maken

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

30 Mei 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Fietsen van kust naar kust. Dat was een van de redenen om een rondje A Coruna mee te pikken. Advies van buienradar: echt niet doen! Hoe hoger hoe lager was zo kort gezegd de weersvoorspelling. Wat dan weer sloeg op het aantal te verwachten graden Celsius. Verder was de kans op regen richting zuiden net iets lager. Naar beneden leek dus wel de beste optie.

Zo ergens tegen enen, of tweeën, of was het toch enen stapten we op onze aluminium rossen. De eerste vijf dagen heerste hier het mysterie van de tijd. De ene keer stond het horloge van Peer een uurtje voor op het mijne, de andere keer was het weer andersom. En dan reageerde de I pad weer net wat anders dan de I phone, de HTC, het sateliethorloge van Peer of mijn eigen Garmin GPS. Inderdaad, wij zitten hier nogal ruim in de klokken. Maar welke zorgt nu voor de juiste tijd?

Na enige ergernis met te vroeg opstaan, winkelsluitingen, te verwachten inval van de schemering en wat ander ongerief zijn we er nu dus uit. De oplossing ligt in Portugal. Die houden samen met Engeland en nog wat andere vreemde landen een wat 'afwijkend' klokje aan. Vanaf deze ontdekking is onze planning dus weer helemaal op orde. Veel en heftig klimmen blijkt het devies in het ritje van vandaag. Waarbij het klimmen nog het meest aangenaam is. Er staat een nogal onaangename oostenwind die richting einde van de middag richting de tien graden gaat. Samen met wat motregen maakt dit de afdalingen in ons zomerfietspak niet echt tot een pretje. Na zeventig kilometer fietsen zijn we er wel klaar mee. We duiken een cafe met wifi in op speurtocht naar een adres voor deze nacht. Dat lukt weer wonderwel. Binnen een kwartier vinden we een pension op zo'n vijftien kilometer afstand. Dat die vijftien er uiteindelijk veertig worden wisten we toen nog niet. Dat onze Garmin ons de wildernis in zou leiden wisten we toen ook nog niet. Maar toch, een kleine drie uur na de verstuurde mail bereiken we de plaats van bestemming. Een warme douche voelt dan als een geschenk uit de hemel. De daarna geserveerde warme maaltijd was heel lekker en meer dan overdadig. Niet echt de beste voorbereiding voor een ideale nachtrust. Die vanwege goed gesloten luiken wel weer duurde tot een uur of elf een dagje later. Een uur of twee voor de opnieuw voorspelde nieuwe regen. Waarover later meer.

Peer

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

In de komende drie weken nog elf dagen productie draaien samen met de zusters en broeders in mijn warm gewaardeerde Catharina hospitaal. Eigenlijk niet echt een prestatie van formaat. En dan staat de productie op deze middelste nacht van mijn dienst tot nu toe ook nog eens op bijzonder laag niveau. Gelukkig kost het aanpassen aan deze wat lome nacht geen grote lichamelijke en/of geestelijke inspanningen. De gedachten laten dwalen richting komend tripje op de bicicletta valt onder de plezierige bezigheden in anders verloren tijd.

Na de Siciliaanse voorbereiding samen met de gebroeders Ben en Geert Fisser, Ruud Wilting en Good old Rene van de Velden gaat het nu richting Portugese Bergen en Dalen. Af en toe een stukje vlakke kustweg zit ook nog in de planning. Ondanks het toenemen van de leeftijd altijd nog een eitje dus. Temeer daar ik maat Peer Bierens in kan zetten voor het kopwerk in het hooggebergte. In 2012 deed hij dat ook al letterlijk op hoog niveau. Ondanks een inmiddels al twee jaar slepende knieblessure kan den Bierens dat nog vast wel aan.

Woensdag 21 mei bestijgen we te Eindhoven de inmiddels welbekende boeing 737 voor een vluchtje richting Porto. In Porto wacht Manuel ons op voor een ritje naar zijn appartement op de tiende verdieping van een soort van minitorenflat. Allerlei onderscheidingen sieren zijn AIRBNB advertentie. Dat moet dus wel goed zitten.

De plannen vanaf Porto. Eerst maar eens naar het noorden richting Santiago de Compostella. De meesten fietsen er vanaf Nederland naartoe. Eens kijken of dit beter bevalt. Na het aansteken van wat heilige kaarsen gaat het dan richting Spaans binnenland. Over groene wegen met best veel klimwerk. Na een dag of tien vallen we dan als het goed is zonder kleerscheuren wederom in Porto op de klep. Uiteraard opnieuw bij gastheer Manuel. Peer B stapt daar weer op het vliegtuig richting vrouw en kinderen. Met een beetje geluk gaat dat iets soepeler dan een vorig maal. Nou schijnt Ryanair bezig te zijn met een charmeoffensief. Reden dus voor optimisme.

Ondergetekende Peer D heeft er op dat moment nog lange niet genoeg van. Een kilometertje of 900 naar het zuiden moet nog wel te doen zijn. Einddoel ligt ergens bij Faro of eventueel Sevilla. Indien voldoende avontuurlijk ga ik daar komende week wat verhaaltjes over publiceren.
Aanmoedingen en plezierige reacties worden uiteraard in hoge mate gewaardeerd. Bovendien stimuleert dat mijn schrijfgenen. Wat dan vervolgens weer goed is voor mijn schrijfvermogen. En dan maar hopen dat deze theorie gaat werken. Te lezen in de epiloog over een week of zeven.

13 Juni 2014

Licht beneveld vanuit Vouzela

30 Mei 2014

De reis naar A Coruna die we ooit nog moeten maken
Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012