Vanuit een muzikaal restaurant - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Peer Dam - WaarBenJij.nu Vanuit een muzikaal restaurant - Reisverslag uit Santarém, Portugal van Peer Dam - WaarBenJij.nu

Vanuit een muzikaal restaurant

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

05 Juni 2014 | Portugal, Santarém

De stemming zit er hier goed in. Bij Sebastian in Santarem is vanavond Fado troef. Wat een stem en wat een gitaarspel. Kon ik maar zo mooi zingen. Of ook zo de gitaar beheersen. Een beetje in de buurt komen is al goed genoeg. Misschien nog ooit iets voor de toekomst. Voorlopig houd ik het bij fietsen en Portugal ontdekken. Ook dat bevalt nog altijd wonderwel. En gaat me waarschijnlijk ook wat beter af. Ondertussen zingt hier heel het restaurant uit volle borst mee. En daar val ik dan zomaar tussenin. Dat ik het zomaar spontaan mag meemaken.

En dat na tweehonderd zware kilometers op het aluminium ros. Waarvan de eerste honderd kilometer geen meter vlak. Maar liefst vijftienhonderd hoogtemeters binnen tachtig kilometer. Met in die eerste kilometers prachtige vergezichten. Deel twee was aanzienlijk minder fraai. Lange rechte wegen met heel veel beton in beeld. Gelukkig wel met zeer bescheiden verkeer. En wel groen gemarkeerd op de Michelin kaart. Groen komt dus helaas niet altijd met de werkelijkheid overeen. De laatste honderd kilometer was er ook nog die takkenwind. Recht op kop, mij proberend terug te blazen naar de plek waar ik vandaan kwam. Hoe die heette? Ik ben het al weer vergeten. Heel enerverend was het er in ieder geval niet. Nou is het hier nogal dun bevolkt. En als je de gelegenheid krijgt om ergens te overnachten is het niet onverstandig om die kans te grijpen. Na het superadres van een dag eerder was er gisteren de wat troosteloze kamer met een tl bak aan het plafond ter verhoging van de sfeer. De spaghetti en salade lieten zien dat het niet altijd zo goed kan zijn als eergisteren en vandaag. De eigenaresse die alleen Spaans en Portugees sprak was overigens wel erg vriendelijk. Toch knap. Geëmigreerd uit Venezuela, drie kinderen werkzaam in de VS en nu het hoofd boven water houdend met een bar/restaurant in een plaats in de middle of nowhere in de binnenlanden van Portugal.

Nee, dan Casa Museu, het adres waar ik eergisteren tegenaan liep komt met stip de top drie binnen in de lijst van beste overnachtingsadressen waar ik ooit verbleef. Ik was al onder de indruk van de plek zelf en het diner. Het ontbijt voordat ik de fiets besteeg bekrachtigde het geheel nog eens. Ongelooflijk goed is nog wat zachtjes uitgedrukt. En om maar in de positieve hoek te blíjven. Ook vandaag is het weer crescendo. En dat in een hostel. Iets waar ik normaal gesproken niet zo'n hoge hoed van op heb. Te schools, te officieel, te onpersoonlijk, in het verleden wel eens door mij omschreven als iets dat zo'n beetje alles vertegenwoordigd waar ik mij niet wil vereenzelvigen. Deze is gelukkig anders. Plezierige eigenaar, gitaarliefhebber (in de muziekzaal hangen twaalf gitaren aan de muur), platenspeler met veel vinyl in de discotheek en ook nog leuk om een gezellig praatje mee te maken.

Verder is het hostel hier van alle gemakken voorzien. Zo kon ik daarstraks mijn kleren op traditionele wijze wassen. Niet echt een overbodige luxe;vliegen wisten mij steeds beter te vinden. Verder is er een bar, een gezellige woonkamer en een luxe douche. Met een hele grote spiegel. Wat dan weer wat confronterend was. Dat ik niet in het bezit ben van overdreven veel spek was mij wel bekend. Maar dit was wel heel erg een BiafraPeer. Voor de jongere lezers, Biafra was een kuuroord in Afrika waar je in de tijd dat er nog geen maagverkleiningen bestonden in korte tijd kon afvallen tot graatmager. Het bewijs dat zoiets ook in Portugal wel mogelijk is zag ik dus vandaag. Ruim vijfhonderd kilometer fietsen door bergachtig terrein in drie dagen is misschien ook wel wat veel van het goede. Al voel ik mij er nog altijd bijzonder wel bij. Wel vertelde de spiegel dat het tijd is voor enige rust. Daarom morgen maar een rustig stukje naar het pittoreske Lissabon. Kilometertje of tachtig over vlakke weg. Eitje dus. Pak ik nog een wit wijntje op. Slechts een half litertje vanavond. Zorgt samen met de muziek en de bacalao a Sebastian voor wederom een wonderschone avond. Dat er nog vele mogen volgen.

Bij voldoende inspiratie wederom te volgen op deze site.

Peer

  • 06 Juni 2014 - 20:07

    Joke Van Dam:

    bedankt voor dit leuke reisverslag. Groetjes mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Santarém

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

In de komende drie weken nog elf dagen productie draaien samen met de zusters en broeders in mijn warm gewaardeerde Catharina hospitaal. Eigenlijk niet echt een prestatie van formaat. En dan staat de productie op deze middelste nacht van mijn dienst tot nu toe ook nog eens op bijzonder laag niveau. Gelukkig kost het aanpassen aan deze wat lome nacht geen grote lichamelijke en/of geestelijke inspanningen. De gedachten laten dwalen richting komend tripje op de bicicletta valt onder de plezierige bezigheden in anders verloren tijd.

Na de Siciliaanse voorbereiding samen met de gebroeders Ben en Geert Fisser, Ruud Wilting en Good old Rene van de Velden gaat het nu richting Portugese Bergen en Dalen. Af en toe een stukje vlakke kustweg zit ook nog in de planning. Ondanks het toenemen van de leeftijd altijd nog een eitje dus. Temeer daar ik maat Peer Bierens in kan zetten voor het kopwerk in het hooggebergte. In 2012 deed hij dat ook al letterlijk op hoog niveau. Ondanks een inmiddels al twee jaar slepende knieblessure kan den Bierens dat nog vast wel aan.

Woensdag 21 mei bestijgen we te Eindhoven de inmiddels welbekende boeing 737 voor een vluchtje richting Porto. In Porto wacht Manuel ons op voor een ritje naar zijn appartement op de tiende verdieping van een soort van minitorenflat. Allerlei onderscheidingen sieren zijn AIRBNB advertentie. Dat moet dus wel goed zitten.

De plannen vanaf Porto. Eerst maar eens naar het noorden richting Santiago de Compostella. De meesten fietsen er vanaf Nederland naartoe. Eens kijken of dit beter bevalt. Na het aansteken van wat heilige kaarsen gaat het dan richting Spaans binnenland. Over groene wegen met best veel klimwerk. Na een dag of tien vallen we dan als het goed is zonder kleerscheuren wederom in Porto op de klep. Uiteraard opnieuw bij gastheer Manuel. Peer B stapt daar weer op het vliegtuig richting vrouw en kinderen. Met een beetje geluk gaat dat iets soepeler dan een vorig maal. Nou schijnt Ryanair bezig te zijn met een charmeoffensief. Reden dus voor optimisme.

Ondergetekende Peer D heeft er op dat moment nog lange niet genoeg van. Een kilometertje of 900 naar het zuiden moet nog wel te doen zijn. Einddoel ligt ergens bij Faro of eventueel Sevilla. Indien voldoende avontuurlijk ga ik daar komende week wat verhaaltjes over publiceren.
Aanmoedingen en plezierige reacties worden uiteraard in hoge mate gewaardeerd. Bovendien stimuleert dat mijn schrijfgenen. Wat dan vervolgens weer goed is voor mijn schrijfvermogen. En dan maar hopen dat deze theorie gaat werken. Te lezen in de epiloog over een week of zeven.

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2014

Honden

08 Juni 2014

Tussen inktvis en biefstuk

05 Juni 2014

Vanuit een muzikaal restaurant

03 Juni 2014

Licht beneveld vanuit Vouzela

30 Mei 2014

De reis naar A Coruna die we ooit nog moeten maken
Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 18477

Voorgaande reizen:

06 November 2019 - 06 Mei 2019

Maar wat gaan jullie daar doen

25 Mei 2016 - 14 Juni 2016

Langs grote rivieren fietsend richting zwarte zee

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Grieks fietsen, filosoferen en fotograferen

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

filosoferen, fotograferen fietsen

21 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

30 April 0000 - 31 Mei 0000

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Landen bezocht: