Toch weer wat vakantieschrijfsels - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Peer Dam - WaarBenJij.nu Toch weer wat vakantieschrijfsels - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Peer Dam - WaarBenJij.nu

Toch weer wat vakantieschrijfsels

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

03 Juni 2016 | Oostenrijk, Wenen

Dit jaar was er twijfel. Alweer verhalen over deze Eindhovense fietser die de nabije wereld verkent via zijnen fiets. Wordt dat niet een beetje afgezaagd? Toch ben ik zoeven weer gestart met schrijven. Op de een of andere manier beleef ik daardoor een fietsreis toch bewuster, beter oplettend op de dingen die ik zie en meemaak, en voor mijzelf leuk om later nog eens terug te lezen.

Concrete vakantieplannen kwamen dit jaar pas laat op gang. Ergens richting Oosten was de enige flauwe planning. Tot een van mijn Airbnb gasten een enthousiast verhaal vertelde over de uitgezette Danube fietsroute richting Hongarije. Dat Danube de Engelse vertaling voor Donau is wist ik toen nog niet. Gelukkig was dat geen vervelende ontdekking. Een echte wielrenner pleegt zich op buitenlandse wegen vaak af te beulen op minder of meer oplopende wegen. Omdat ik vooral veel langs oevers van rivieren fiets kan dat nooit heel spectaculair of slopend worden.

Nieuwe gasten bevolken nu het huis. Cq wordt vervolgd

En weer even schrijftijd. Over half uurtje weer de pleiterik maken voor schijnbaar een van Boedapests beste restaurant. Na een dagenlang pizza en kebab dieet werk ik vandaag serieus aan de gezondheid. Waar was ik ook alweer gebleven...

Oh ja, ik ging met de fiets naar het Oosten. Daar waar de wijzen wonen. Kijken of ik mij daar thuis voel. Dit keer voor het eerst sinds jaren weer eens met de ATB. Dat wat met de kennis van nu zeer zeker een verstandige keus. Tot nu toe niet louter goedlopende macadanweg. En het schijnt nog een stukje slechter te worden.

Toch viel het begin een weinig tegen. Zelfs de nieuw aangeschafte cannondale met speciale "racebanden" loopt toch een stukje zwaarder dan de zeven kilo Storck. Zeker met de wind tegen haal ik slechts met moeite de 25 km per uur. Nog slechts 2500 kilometer te gaan.

Het vertrek de eerste dag gaat net iets later dan gepland. Maar dan weer wel de tijd zoals zo ongeveer verwacht. Ook dat is planning. Na 80 kilometer enthousiast onthaal door collega Debby en de kinders. Daar zou ik nog altijd eens op de koffie gaan. Na zeven jaren dappere voornemens uiteindelijk toch belofte ingelost. Helaas is het gezellig bij Debby. Eigenlijk haast te gezellig. Twee uur later fiets ik pas weer weg. De in die twee uur aangegane fietswedstrijd met zoon Yannick werd door mij helaas jammerlijk verloren.

Deel twee vandaag staat in het teken van bandenpech. Ik heb niet veel ervaring met tubeless banden en deze blijken bij de toegenomen temperatuur spontaan leeg te lopen. Gelukkig werkt de nieuw aangeschafte 4 sterren pomp (beoordeling internet) voor geen meter. Elke twee kilometer de banden matig oppompen schiet niet erg op. Zodoende arriveer ik pas om half tien bij de eerste Airbnb hosts Silke en Paul in het zeer bescheiden Linnich. Heel gezellig daar. En dat maakt de irritatie van de afgelopen twee uur snel goed.

Wordt vervolgd



  • 04 Juni 2016 - 13:41

    Peter Bierens:

    Hoi peer, potverdomme man, wat had ik er graag bij willen zijn. Het is niet anders zullen we maar zeggen maar het doet wel erg veel pijn. Volgende week concreten afspraken maken met de heren doktoren voor een operatie. Gelukkig kom ik van goede huize om de achterstand vlug dicht te poefen. Goed dat je de pen weer ter hand hebt genomen. Jou schrijfstijl is zeker iets om over naar huis te schrijven. Hoi het vlak want de koning van de bergen komt er aan. Adios maat.

  • 04 Juni 2016 - 18:57

    Ben :

    Hej Peter
    Ik was al bang dat je ergens verloren was gefietst en dat we een zoek actie op touw moesten zetten. Maar gelukkig gaat het goed met je. En je hebt tijdens rondje Duitsland al veel hoogte meters gemaakt, dus wat ook de vlakte kan gerust. Fiets ze nog gr Ben

  • 05 Juni 2016 - 12:55

    Mieke Claus:

    Hey Peer,

    Echt fijn om nog eens iets van jou te horen....zeker nu mijn reis naar Kreta met een gezondere Roos niet meer kan doorgaan, omdat ik tijdens een natuurwandeling mijn enkel dacht verstuikt te hebben, maar hij bleek gebroken. Nog twee weken plaaster eer mijn voetje eruit mag (21/6) Daarna revalideren tot ik ook weer kan fietsen, nooit zoals jij natuurlijk!!!
    Veel fietsgenot en ik blijf jouw schrijverijtjes volgen hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 18487

Voorgaande reizen:

06 November 2019 - 06 Mei 2019

Maar wat gaan jullie daar doen

25 Mei 2016 - 14 Juni 2016

Langs grote rivieren fietsend richting zwarte zee

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Grieks fietsen, filosoferen en fotograferen

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

filosoferen, fotograferen fietsen

21 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

30 April 0000 - 31 Mei 0000

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Landen bezocht: