Honden - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Peer Dam - WaarBenJij.nu Honden - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Peer Dam - WaarBenJij.nu

Honden

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

13 Juni 2014 | Portugal, Lissabon

In principe doet ie niks

Honden! De waarschuwingen die ik daarover in mijn vorige Siciliaanse vakantie las boezemde mij bij voorbaat enige angst in. Achteraf geheel ten onrechte. De honden die we ontmoetten keken ons meestal aan met een lodderige blik; zoiets als, wat komt hier nu langsgefietst. Enige agressie bleken deze vriendelijke dieren in het geheel niet te bezitten. Leven en laten leven dus. Nee, dan Spanje en Portugal. Eergisteren waagde ik mij aan een speciale binnenlandse route, een dag eerder aangeraden door een medehostal bezoekster in Lissabon. Geen succes dus op de smalle bandjes. Prachtige omgeving, daar niet van, maar dit lag er wel heel slecht bij. Licht onhandig, maar met een muziekje op toch wel positief gestemd ploegde ik zo langzaam door het Portugese landschap. Het relaxte gevoel ging heel snel over toen er plotseling drie meer dan middelgrote honden de hoek om kwamen zeilen. Dit was niet de eerste keer maar deze hadden wel een overdreven aggresieve uitstraling. Niet kijken, rustig doorpeddelen en maar hopen dat er geen hap van mijn kuitvlees in een hongerige hondenmond verdwijnt is dan mijn tactiek. Ondertussen komt de adrenaline dan wel haast mijn oren uit. De vrouw die schijnbaar bij de honden hoorde riep nog iets naar mij. Door de muziek kon ik dat uiteraard niet verstaan.

Maar goed de aanval leek overleefd. Met alle onderdelen onbeschadigd. Minder geslaagd waren de verdwenen routebordjes. Ik zou toch geen verkeerde afslag genomen hebben? Na wat op en neer gezoek bleek dat wel het geval. Het vooruitzicht van een weerzien met de zojuist ontmoette agressieve viervoeters zat nou niet direct bij de favoriete zaken die ik graag nog eens mee zou willen maken. De auto die mij tegemoet kwam rijden bracht gelukkig uitkomst. "Volgens mij kom jij uit Nederland" aldus de blonde Portugese Nederlandse die uit de auto stapte. "Ja die honden he. Maar in principe doen ze niks." Inderdaad, hoe jaag ik iemand nog meer schrik aan. "Ja kijk, als wij er toevallig niet zouden zijn dan sta ik er niet voor in. Maar als wij er bij zijn zullen ze niet snel bijten." Het werd er niet bepaald geruststellender op, zeker als je weet dat je nog heel veel van dit soort beesten tegenkomen gaat. Gelukkig was er het aanbod om vast terug te rijden en de honden bij mijn passeren binnen te houden. Met een semi vriendelijke groet passeerde ik vervolgens zonder gevaren mijn Portugese landgenote.

Dit was verre van het eerste incident. Eerder al zag ik een aggresieve viervoeter naar Peers kuiten happen. Een andere keer probeerde een opgevoerde Pekinees zelfmoord te plegen door bij een snelheid van een kilometertje of zestig per uur luid blaffend voor mij de weg op te sprinten. Peer reed toen een metertje of dertig achter mij. Ook die heeft dat voor zover ik weet zonder psychische schade overleefd. Ook wel leuk om te vertellen was de grote hond van merk onbekend die op een metertje of vijf hoger gelegen plateau wild tekeer ging tegen mij. Blij dat ie zo hoog zit dacht ik nog. Boef dacht er echter anders over en sprong met ware doodsverachting de diepte in. Op de weg waar ik dus reed zette hij de achtervolging in. Gelukkig ging de weg daar nogal heftig naar benee en kan ik als ik bang ben heel hard fietsen. Echt blij stemt me dit soort gedrag toch niet. Al moet ik er hier schijnbaar mee leren leven. En dan zijn daar ook nog de talloze onvriendelijke vrienden die weliswaar aan ketting of achter slot en grendel zitten maar die me wel heel woest begroeten en uitstralen dat ze me het liefst met huid en zonder haar verscheuren. Zoals vanavond nog, op mijn huidige airbnb adres op weg naar het restaurant kwam ik er diverse tegen. Vanaf morgen heb ik daar gelukkig minder last van. Dan ga ik namelijk terug naar Nederland. Daar houden ze de beesten meestal toch iets beter binnen. Ondanks al die agressieve k joekels gaat mijn vertrek uit Portugal toch wel met enige pijn in het hart gepaard.

Mooie tijd om deze zwoele zomeravond af te sluiten. Voelt iets relaxter dan een dag geleden. Toen ik mij al had neergelegd bij een overnachting in het veld. En dat na tweehonderd loodzware kilometers bij belachelijk hoge temperaturen. Narrow escape, maar ook dat liep uiteindelijk zelfs goed af. Saai wordt het hier nog altijd niet :-).

Peer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

In de komende drie weken nog elf dagen productie draaien samen met de zusters en broeders in mijn warm gewaardeerde Catharina hospitaal. Eigenlijk niet echt een prestatie van formaat. En dan staat de productie op deze middelste nacht van mijn dienst tot nu toe ook nog eens op bijzonder laag niveau. Gelukkig kost het aanpassen aan deze wat lome nacht geen grote lichamelijke en/of geestelijke inspanningen. De gedachten laten dwalen richting komend tripje op de bicicletta valt onder de plezierige bezigheden in anders verloren tijd.

Na de Siciliaanse voorbereiding samen met de gebroeders Ben en Geert Fisser, Ruud Wilting en Good old Rene van de Velden gaat het nu richting Portugese Bergen en Dalen. Af en toe een stukje vlakke kustweg zit ook nog in de planning. Ondanks het toenemen van de leeftijd altijd nog een eitje dus. Temeer daar ik maat Peer Bierens in kan zetten voor het kopwerk in het hooggebergte. In 2012 deed hij dat ook al letterlijk op hoog niveau. Ondanks een inmiddels al twee jaar slepende knieblessure kan den Bierens dat nog vast wel aan.

Woensdag 21 mei bestijgen we te Eindhoven de inmiddels welbekende boeing 737 voor een vluchtje richting Porto. In Porto wacht Manuel ons op voor een ritje naar zijn appartement op de tiende verdieping van een soort van minitorenflat. Allerlei onderscheidingen sieren zijn AIRBNB advertentie. Dat moet dus wel goed zitten.

De plannen vanaf Porto. Eerst maar eens naar het noorden richting Santiago de Compostella. De meesten fietsen er vanaf Nederland naartoe. Eens kijken of dit beter bevalt. Na het aansteken van wat heilige kaarsen gaat het dan richting Spaans binnenland. Over groene wegen met best veel klimwerk. Na een dag of tien vallen we dan als het goed is zonder kleerscheuren wederom in Porto op de klep. Uiteraard opnieuw bij gastheer Manuel. Peer B stapt daar weer op het vliegtuig richting vrouw en kinderen. Met een beetje geluk gaat dat iets soepeler dan een vorig maal. Nou schijnt Ryanair bezig te zijn met een charmeoffensief. Reden dus voor optimisme.

Ondergetekende Peer D heeft er op dat moment nog lange niet genoeg van. Een kilometertje of 900 naar het zuiden moet nog wel te doen zijn. Einddoel ligt ergens bij Faro of eventueel Sevilla. Indien voldoende avontuurlijk ga ik daar komende week wat verhaaltjes over publiceren.
Aanmoedingen en plezierige reacties worden uiteraard in hoge mate gewaardeerd. Bovendien stimuleert dat mijn schrijfgenen. Wat dan vervolgens weer goed is voor mijn schrijfvermogen. En dan maar hopen dat deze theorie gaat werken. Te lezen in de epiloog over een week of zeven.

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2014

Honden

08 Juni 2014

Tussen inktvis en biefstuk

05 Juni 2014

Vanuit een muzikaal restaurant

03 Juni 2014

Licht beneveld vanuit Vouzela

30 Mei 2014

De reis naar A Coruna die we ooit nog moeten maken
Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 18468

Voorgaande reizen:

06 November 2019 - 06 Mei 2019

Maar wat gaan jullie daar doen

25 Mei 2016 - 14 Juni 2016

Langs grote rivieren fietsend richting zwarte zee

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Grieks fietsen, filosoferen en fotograferen

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

filosoferen, fotograferen fietsen

21 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

30 April 0000 - 31 Mei 0000

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Landen bezocht: