Op de bank - Reisverslag uit Firenze, Italië van Peer Dam - WaarBenJij.nu Op de bank - Reisverslag uit Firenze, Italië van Peer Dam - WaarBenJij.nu

Op de bank

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

19 Mei 2012 | Italië, Firenze

Het is nu zaterdagavond en 'ze' zitten hier met drieen op de bank. In Florence. Vroeger de culturele hoofdstad van Europa. Of toch iets in die richting. In zo'n exotisch oord doe je dan natuurlijk iets verrassends. Iets anders dan in Eindhoven. En het is ten slotte maar een keer per jaar finale in de Europa league. Inderdaad, we kijken voetbal. Al probeer ik mij met de rug naar het scherm nog aan het strijdgewoel te onttrekken.

Met een rood wijntje ter ontspanning typ ik hier nu dit verslag. Gisteren rond deze tijd zaten we voor de afwisseling weer eens aan de anderhalve kilo t bone steak. Nu wel echt voor de allerlaatste keer. Weer niet helemaal geweldig en ook weer veel te duur. Om het leed nog enigszins draaglijk te maken verdronken we daarna ons verdriet bij de buren in de kroeg. Heel gezellig daar. Wel iets anders dan trainingstechnisch verantwoordelijk bezig. Maar in eerste instantie is het dan ook niet bedoeld als trainingskamp.

Door rust herstellen was eigenlijk iets meer verstandig. Op wel een mooi dagje van Siena naar Florence. Prachtige omgeving, schitterende vergezichten. Cipressa's en pittoreske Italiaanse optrekjes in het veld. Terwijl ik het hier typ stemt het mij ter plekke toch weer lyrisch. En dan ook nog eens een graad of twintig, haute cuisine onderweg en kortgerokte italiaanse schoonheden op de stoep om het feest compleet te maken. Maar wel weer honderdzestig kilometer fietsen met een kleine 2300 hoogtemeters. Wederom dus gene kattenpis.

Een dag eerder deden we ook al zoiets. Maar dan over de strade bianche, een soort van witte grindweg die garant stond voor lekke banden en een gebroken ketting. Wel constant uitzicht op een prachtig landschap. En een bezoek aan San Gimignano. Leuk om s'avonds over na te mijmeren onder het genot van wijn, bier en heel veel schnaps. En alles moest natuurlijk op. Meenemen was vanwege het gewicht geen optie. Of het al niet gezellig genoeg was.

De dag van vandaag was vooral cultureel zeer hoogstaand. Ponte Vechio, de Duomo de Florence, Piazza del nog wat, en dan heb ik nog zo'n uurtje of drie de religieuze kunst
in het Uffizi bewonderd. En nu dus. voetbal. Met wijn, grappa(30 procent), olijven en wa nutjes, het kan verkeren.

Morgen reizen we naar Lucca, waarschijnlijk ook weer erg mooi. Al zegt de Italiaanse buienradar dat het
gaat regenen. Daarom ook maar even de Hollandse versie bekeken. Die vertrouwen we een stuk meer. En ze voorspellen pas zo na een uur of negen regen. Het houdt ons optimistisch. Tijd voor schnaps.

• 20 Mei 2012 - 18:31

Joop Slagboom:

Hey Peer,

Netjes dat jij nog 160 km rijdt met 2300 hoogte meters op je ooglensen kortgerokte italiaanse schoonheden.
    Iets gemerkt van de aardbeving.
    Het weer geeft bij jullie veel regen de komende dagen. Veel fiets plezier.
    groet
    Joop

• 20 Mei 2012 - 20:19

Vennix Oostelbeers:

Peer c.s.

Hele mooie boeiende reisverslagen.
    Blij dat het jullie goed gaat.
    Zie jullie snel weer.
    Vanuit het pitoreske Oostelbeers.

Verslag uit: Italië, Firenze

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Geplaagd door een spontaan opgekomen verkoudheid. Met dank aan de oude koningin en haar verjaardag. Vanouds gezellig trouwens weer; net als de Primavera een soort officiele aftrap van het voorjaar. En de vooruitzichten blijven goed.Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia.Drie weken rondfietsen door Italie, niet echt een straf. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. "We" zijn de gebroeders Ben en Geert Fisser, Ruud Wilting en ondergetekende. Geen jong aanstormend talent, nog wel altijd ijzersterk. Wat we de eerste dag al meteen bewijzen. In de vroege morgen bestijgen we de stalen en carbonachtige rossen en trappen dan vanuit Pisa naar het pittoreske Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het professionele wielerpeloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

22 Mei 2013

Bij de hermana's

22 Mei 2013

Nu weer zonder los amigos

17 Mei 2013

Wat de vrienden uit Holanda mee namen

14 Mei 2013

Achterstallig schrijfwerk

13 Mei 2013

Fietsverhalen uit het wonderschone Andalusie
Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012