Achterstallig schrijfwerk - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Peer Dam - WaarBenJij.nu Achterstallig schrijfwerk - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Peer Dam - WaarBenJij.nu

Achterstallig schrijfwerk

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

14 Mei 2013 | Spanje, Ronda

Na een rustig dagje fietsen typ ik nu in de tuin met zwembad rustig verder aan de belevenissen op de Spaanse reis. Met het zonnetje op de kale kruin en een Finkbrau servesa onder handbereik is het leven hier niet slecht. Ronda werd vandaag pas laat verlaten. Regen tot een uur of twaalf hield mij tot laat van de fiets. De verloren tijd maar nuttig besteed om de zomergarderobe aan te vullen. Zodoende ben ik nu broektechnisch ook voorlopig weer op peil. Dat was na een weeklang zweten in dezelfde korte hose ook niet echt een overbodige luxe.

De kilometerteller stopte vandaag bij 110. Bij aangename temperaturen en weinig hoogtemeters. Eitje dus. Helaas levert het niet veel schrijfinspiratie op. Al kan het van mij afschrijven van enige frustratie over de Spaanse fietspaden niet echt kwaad. Op het gebied van fietspad zijn het hier echte hobbyisten. Waarschijnlijk is er in de plaatselijke gemeenteraad van een aantal steden besloten dat de stad een fietsvriendelijker imago krijgen moet. Fietspaden aanleggen dus. Ik vraag mij af hoe zoiets daarna verder gaat. Er is hoe dan ook niemand bijgehaald die ooit eens op een fiets zit. De fietspadspecialist wast dat varkentje zelf wel even. Het resultaat: fietspaden die zomaar spontaan tegen een muur aan eindigen, vreemde haakse bochten, uitstekende richels loodrecht op de rijrichting en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het doet een beetje denken aan de spoedeisende hulp van het hospitaal alwaar ik werkzaam ben. Ook daar is door 'deskundigen' lang nagedacht om alles zo te ontwerpen dat het allemaal net niet past. Schakel ook zo af en toe wat klootjesvolk in lijkt me hier een wijze raad. Helaas is er waarschijnlijk geen enkele Spaanse fietspadbouwert die deze column ooit zal lezen. Maar daar leg ik mij dan noodgedwongen maar bij neer.

Minder voorspoedig begon mijn eerste fietsdag naar Cadiz, nu al weer een dag of vijf geleden. Ook die dag veel fietspadergernis. Daar kwam nog bij dat een aantal wegen van mijn routekaart hermetisch afgesloten waren. En weinig alternatieven over andere wegen. Het zorgde voor een jojo rit. Verscheidene keren mocht ik na een aantal kilometers over rotsige paden weer dapper omdraaien. Een keer eindigde ik na een paar kilometer door gras van af en toe een meter hoog bij een ondoorwaadbare rivier. Na veertig kilometer fietsen was ik hemelsbreed maar liefst 10 kilometer van Sevilla verwijderd. Gelukkig s'morgens veel te laat vertrokken. In een niet helemaal opperbeste stemming. Verder onderweg een keer of acht de tas verloren. De lekke band door verkeerd velglint na 60 kilometer fietsen zette de bom verder op scherp. Bandafnemers (gewoon aanwezig in mijn tas) kreeg ik niet gevonden. Zodoende meer dan een half uur zitten kloten om een band te wisselen. Veel Spanjaarden keken licht verbaasd naar de kale scheldende Hollander.

Toch was ik nog ruim voor het donker in Cadiz. Bij Maria Jose. Niet bepaald een dertien in een dozijn senora. En in het bezit van veel schildertalent. Leuk om daar wat meer vanaf te weten. Met dank aan de vertaalapp heel de avond gezellig in het Spaans geconverseerd. En dan ook nog een uitnodiging om met Maria Jose als reisgids een dagje later Cadiz te gaan verkennen. Een leuke ervaring waarbij telkens nieuwe bekenden werden ontmoet. Daar hoort dan weer een biertje bij natuurlijk. Vakantieadressen boeken bij airbnb blijft op deze manier wel erg leuk. Na veel lekker getapas bij allerlei bekenden nog tot een uur of een op stap geweest. Een of andere lokale Spaanse band met een bijzonder enthousiast publiek. Dit soort dagen maken vakanties als deze blijvend zeer de moeite waard.

Morgen richting Malaga voor een zeer bescheiden ritje. Daar ontmoet ik dan de wielervrienden uit het koude Nederland. Kijken of ik ze na deze zware week nog bij kan houden. Onder tafel drinken zou hoe dan ook inmiddels wel moeten lukken.

Wordt vervolgd

Peer

• 15 Mei 2013 - 15:18

Peter Bierens:

Hoi peer, een leuk reisverslag met vele ups en down's begrijp ik er uit. Mijn vader zou zeggen: het zal allemaal wel meevallen. Dit zij hij althans toen ik hem 3/4 van zijn vinger afhakte met de maishakselaar. Een echte biering dus. Volgende keer toch maar even een foto meesturen van die Spaanse seniorita. Wij zitten hier nu in limburg op de camping waar het na 2 dagen net droog lijkt te gaan worden. Zelfs bailey wordt er shagie van. Mijn nieuwe specialized rijdt wel super. Die de rest van die Hollanders de groeten en tot snel. Peter.

• 16 Mei 2013 - 08:31

Ben Fisser:

HA kale fietsridder
    Wta maak jij toch altijd leuke dingen mee op je tochten zeker als er niemand bij is vliegen de dames en de drank in het rond.
    Maar nu zijn wij erbij en zullen we je meteen de eerste avond redden van een nacht tocht in het spanse binnen land.
    Toen we je zagen fietsen vanuit onze luxe auto maakte we nog even een praatje, je gaf aan dat je al stuk zat maar wij geloofde daar niks van.
    Later bij ons overnachtings adres dachten we late we Peter maar even gaan redden.
    Het was daarna nog lang onrustig maar de sterke verhalen kwamen meteen los.
    Zal wel een gezellig weekje worden hopen dat het weer met ons is.

tot zo Gr Ben

• 16 Mei 2013 - 08:31

Ben Fisser:

HA kale fietsridder
    Het was daarna nog lang onrustig maar de sterke verhalen kwamen meteen los.
    Zal wel een gezellig weekje worden hopen dat het weer met ons is.

tot zo Gr Ben

• 17 Mei 2013 - 19:19

Joke Van Dam.:

Leuk om je verslagen weer te lezen.

• 17 Mei 2013 - 19:24

Joke Van Dam:

Leuk om al die stukjes te lezen.nog heel veel gezellig fietsplezier

Verslag uit: Spanje, Ronda

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Geplaagd door een spontaan opgekomen verkoudheid. Met dank aan de oude koningin en haar verjaardag. Vanouds gezellig trouwens weer; net als de Primavera een soort officiele aftrap van het voorjaar. En de vooruitzichten blijven goed.Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia.Drie weken rondfietsen door Italie, niet echt een straf. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. "We" zijn de gebroeders Ben en Geert Fisser, Ruud Wilting en ondergetekende. Geen jong aanstormend talent, nog wel altijd ijzersterk. Wat we de eerste dag al meteen bewijzen. In de vroege morgen bestijgen we de stalen en carbonachtige rossen en trappen dan vanuit Pisa naar het pittoreske Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het professionele wielerpeloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

22 Mei 2013

Bij de hermana's

22 Mei 2013

Nu weer zonder los amigos

17 Mei 2013

Wat de vrienden uit Holanda mee namen

14 Mei 2013

Achterstallig schrijfwerk

13 Mei 2013

Fietsverhalen uit het wonderschone Andalusie
Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012