treinen voor beginners - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peer Dam - WaarBenJij.nu treinen voor beginners - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peer Dam - WaarBenJij.nu

treinen voor beginners

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

30 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Het bevalt me goed hier. Gisteren zelfs naar huizen wezen kijken. In Pompeii, een oude stad vlak bij Napels, een paar duizend jaar geleden overdekt met het braaksel van de Vesuvius. Daar zit vast nog wel een leuk klushuis tussen, denk je dan. De aanblik van het geheel viel me niet tegen. Sterker nog, ik vond het zelfs erg mooi. Het voelt daar werkelijk aan alsof je rondloopt in een tweeduizend jaren oude stad. Soms luguber ook, veel ongelukkigen zijn destijds in hun slaap verrast. In die houding zijn ze later vanonder de dikke laag puin en stof weer tevoorschijn gekomen. En tentoongesteld. Zo wordt je dan twintig eeuwen na je dood toch nog een min of meer bekende Italiaan.

Alles bij elkaar heb ik daar een uur of zes bezichtigd. Zelfs nog wat aardig volk ontmoet in het bordeel. Nogal ranzig en speciaal daar. Met stenen bedden voorzien van stenen kussens om de liefde op te bedrijven. Ook de knap beschilderde muren zien er overal nog goed uit. Blijft lang mooi, dat spul. Maar al was ik dan van alles onder de indruk, een goede keus heb ik nog steeds niet kunnen maken. Ook omdat er nog maar weinig mensen wonen. En er overal wel heel veel aan gebeuren moet. Maar ik kom er zeker nog eens terug.

Ik typ dit verhaal nu in de trein. Die niet heel snel maar toch gestaag richting einddoel Villa San Giovanni boemelt. Door een schitterend landschap. Aan mijn rechterhand constant de blauwe zee met mooie strandjes en idyllische baaien, aan mijn linkerhand een woest en erg groen berglandschap. Daartussen de secundaire kustweg. Over deze tweebaansweg had ik eigenlijk willen fietsen. Na bestudering op google maps durfde ik het toen niet aan. Het nu live bekijkend denk ik dat het toch wel doenbaar is. Wel wat smal, maar heel veel verkeer rijdt er niet overheen. Misschien in de toekomst nog eens doen.

Helaas duurde het vandaag nogal even voor ik eindelijk op de goede weg zat. Om negen uur s'morgens stapte ik samen met de Duitse kennissen in Pompeii in de trein op weg naar Napels. Vandaar zou ik dan de trein nemen naar Villa San Giovanni. En daar dan overvaren naar Messina in Sicilië. Dat was het slimste. Aldus de locals in de albergo van Pompeii. Viereneenhalf uur later sta ik weer stil voor een tussenstop bij het station van Pompeii. Inderdaad, hetzelfde vanwaar ik om negen uur vertrok. Daartussen, heel veel ergernis. Korte opsomming: in de rij voor het loket in Napels, opnieuw in de rij want geen nummertje getrokken, sorry meneer, voor de fiets moet u een regionale trein hebben, door naar de rij bij informacion, sorry meneer, dat gaat niet, u moet de boot hebben, naar de winkel voor de boottickets, die me niet begrepen, ik boos weg, naar de tourist information, weer rij, kwartier later aan de beurt, wat meneer? geen trein naar het zuiden, dat lijkt me sterk, mij ook ja, ik ga het voor u vragen......
En zo ging het nog een half uurtje door. Waarbij de stoom inmiddels aardig uit de oren kwam. En de neiging om beambten vanachter hun balie vandaan te trekken onbedwingbaar sterker werd.

Toch zat ik uiteindelijk om een uur in de juiste trein. Alleen niet met helemaal het juiste ticket. Dit werd duidelijk in een 'gesprek' met de in het geheel geen Engels sprekende conducteur. Maar wel heel vriendelijk. Zonder de hulp van deze man, die zo ongeveer het hele treinrooster uit het hoofd kent, was ik heute abend zeker pas erg laat of helemaal niet op de juiste bestemming aangekomen.

Voorlopig weer op de juiste weg dus. Aankomst over een uur. Daar kan zelfs de tegenover mij zittende gruwelijk uit zijn bek stinkende Italiaan niets meer aan veranderen. Nou alleen nog hopen dat ie niet meeleest en de Nederlandse taal niet machtig is. Op naar de boot.

Wordt vervolgd

  • 30 Mei 2012 - 17:12

    Ruud:

    Elke dag weer nieuwsgierig naar berichten uit italie. Wij zijn inmiddels weer en weekje thuis alwaar de temperatuur italiaanse waarden heeft aangenomen. Beter dan vorige week in Toscane in ieder geval. Maar still going strong daar in italy. De fles chianti sangiovese uit het wijn lokaal te Lucca heeft het gehouden in mijn koffer, dus er staat na afloop nog een welverdiend presentje op je te wachten. Ariverdersie en nog een goede reis.

  • 01 Juni 2012 - 18:43

    Peter:

    Test

  • 01 Juni 2012 - 18:51

    Peter Bierens:

    Hoi Peer, heb nu de apple van ilse even ter hand genomen en je even een test bericht gestuurd. deze staat al wel gelijk op de computer als reactie, dus wellicht dat het hier mee te maken heeft. Hoor van Marjan dat je vandaag de versuvius hebt beklommen. Alles goed gegaan ? Appeltje Eitje natuurlijk voor jou. Vandaag en gisteren in Amsterdam geweest wat erg leuk was maar vermoeiend. Nog verteld aan enkele over onze tocht in spanje de Picco del Veleta. Wat een Hel was dat. Heb het nog koud als ik er aan terug denk. In ieder geval veel vakantieplezier nog en tot binnenkort. doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Geplaagd door een spontaan opgekomen verkoudheid. Met dank aan de oude koningin en haar verjaardag. Vanouds gezellig trouwens weer; net als de Primavera een soort officiele aftrap van het voorjaar. En de vooruitzichten blijven goed.Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia.Drie weken rondfietsen door Italie, niet echt een straf. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. "We" zijn de gebroeders Ben en Geert Fisser, Ruud Wilting en ondergetekende. Geen jong aanstormend talent, nog wel altijd ijzersterk. Wat we de eerste dag al meteen bewijzen. In de vroege morgen bestijgen we de stalen en carbonachtige rossen en trappen dan vanuit Pisa naar het pittoreske Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het professionele wielerpeloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2013

Bij de hermana's

22 Mei 2013

Nu weer zonder los amigos

17 Mei 2013

Wat de vrienden uit Holanda mee namen

14 Mei 2013

Achterstallig schrijfwerk

13 Mei 2013

Fietsverhalen uit het wonderschone Andalusie
Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 18488

Voorgaande reizen:

06 November 2019 - 06 Mei 2019

Maar wat gaan jullie daar doen

25 Mei 2016 - 14 Juni 2016

Langs grote rivieren fietsend richting zwarte zee

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Grieks fietsen, filosoferen en fotograferen

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

filosoferen, fotograferen fietsen

21 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

30 April 0000 - 31 Mei 0000

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Landen bezocht: