dit eitje was wel erg hard gekookt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peer Dam - WaarBenJij.nu dit eitje was wel erg hard gekookt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Peer Dam - WaarBenJij.nu

dit eitje was wel erg hard gekookt

Door: Peer

Blijf op de hoogte en volg Peer

28 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Eitje voor vandaag. Aldus de woorden van vanmorgen op mijn facebook. Dit typend zit ik nu bij Pepe aan het zwembad in de tuin, getooid in een sexy witte handdoek en mijn slippers. De rest is helaas soaking wet en hangt te drogen in een toch nog opgekomen waterig zonnetje.

Nee, dan gisteren. Een wonderschone dag waar alles meezat. Al waren er bij aanvang nog wel wat problemen met de afgebroken pakkendrager. De tas met een spanband aan het zadel sjorren combineert helaas niet echt geweldig met het Italiaanse wegennet. Het remt overigens wel uitstekend als zo,n tas er af valt en het achterwiel blokkeert. Dit gebeurde vandaag diverse malen. Het vreet banden en voelt niet echt aangenaam, zeker geen feest tijdens snelle afdalingen. Daarom hield ik mij vandaag maar in. Soms ben ik verstandig.

Gisteren was dus mooi. En lang. Na het gedwongen korte rondje van de dag ervoor was het tijd voor compensatie. De door mij zelf uitgezette route was mooi en pittig. De Italiaanse sfeer op deze dag omschrijf ik als zondags rustig, soms overgaand in lui lamlendig. Niet vervelend echter. Ter compensatie waren er de cyclisten. Wielrennen in deze streek is populair. Hele groepen renners kwam ik tegen. Velen reed ik zelfs met dubbele snelheid voorbij, altijd goed voor ego en moraal. Al is de prestatiegerichte wielrenner minder blij met de in de klim passerende pakezel. Dit leedvermaak maakt het voor mij wel weer extra leuk.

Halverwege de derde lange klim van deze dag had ik geluk. In de klim voorbij gereden door enkele Italianen. Met een snelheid die ik net kon volgen. Uiteindelijk zat ik een kilometertje of twintig in het wiel. Toch wel prettig en gezellig na de lange soloritten. Behalve de fanatieke wielrenners vandaag maar weinig activiteit in de Italiaanse dorpen. Men zit op de bank en staart wat voor zich uit. Als je langsfietst kijken ze je aan of je niet helemaal goed spoort. Ze hebben een punt.

Precies na de geplande 180 km fietsen passeer ik zomaar toevallig een albergo. Toch wel plezierig als je hem voorzichtig begint te knijpen voor een overnachtingsplaats. Vroeger was ik overigens doorgereden. Heel neurotisch; om de tweehonderdkilometer grens te breken, of zoiets. Het verstand komt gelukkig met de jaren.

Vandaag was dus andere koek. De meest beroerde dag uit mijn fietsvakantiecarriere. Eerst was daar de route, nog geen glimp van de fraaie vergezichten van een dagje eerder. En hoe dichter ik bij Pompeii kwam des te erger het werd. Verder kon ik me nog vaag iets herinneren van stakende napolitaanse vuilnismannen. Vandaag gemerkt wat dit voor gevolgen heeft. Overal langs de weg liggen hopen rotzooi. Als je van de lucht van rottend afval houdt is het hier het paradijs op aarde. Mij kon het helaas wat minder bekoren.

En dan was daar nog het weer. Vandaag zag ik Italie door de regendruppels op mijn bril. Het begon met lichte regen, de laatste vijf uur viel het er met bakken uit. En dat ging dan ook nog door industrieel en stedelijk gebied. Over slechte wegen. Ook zonder nattigheid niet bepaald la bella Italia. Het was vandaag slalommen tussen grote en kleine gaten in de weg. En dan was daar nog het overdreven druk verkeer. Met automobilisten die geen begrip opbrengen voor de tot op het bot doorweekte en verkleumde fietser. Om de ellende compleet te maken was de Garmin vandaag niet overdreven accuraat. Regelmatig reed ik daardoor rondjes rond de snelweg of strandde ik in een doodlopende weg. Het bekende Geert gevoel zal ik maar zeggen.

Stevig doortrappen was er dus niet bij. Wat synoniem staat voor niet warm kunnen worden. Resulterend in de bibbermodus. En alleen maar natte spullen.
Toch heb ik het weer gehaald tot Pompeii. Na de zeer langdurige warme douche was de kou verdreven, het eten was goed, en de medegasten zijn aangenaam gezelschap. De eerder vandaag gedoofde frisse moed is dan ook weer volop aanwezig.
Morgen een dagje zonder fiets. Op zoek naar de overblijfselen van een heel erg oud Pompeii. Een dagje later een verplaatsing met de trein naar Messina. Alwaar ik de boot neem naar Sicilie.

Wordt vervolgd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Geplaagd door een spontaan opgekomen verkoudheid. Met dank aan de oude koningin en haar verjaardag. Vanouds gezellig trouwens weer; net als de Primavera een soort officiele aftrap van het voorjaar. En de vooruitzichten blijven goed.Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia.Drie weken rondfietsen door Italie, niet echt een straf. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. "We" zijn de gebroeders Ben en Geert Fisser, Ruud Wilting en ondergetekende. Geen jong aanstormend talent, nog wel altijd ijzersterk. Wat we de eerste dag al meteen bewijzen. In de vroege morgen bestijgen we de stalen en carbonachtige rossen en trappen dan vanuit Pisa naar het pittoreske Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het professionele wielerpeloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2013

Bij de hermana's

22 Mei 2013

Nu weer zonder los amigos

17 Mei 2013

Wat de vrienden uit Holanda mee namen

14 Mei 2013

Achterstallig schrijfwerk

13 Mei 2013

Fietsverhalen uit het wonderschone Andalusie
Peer

Nu nog tikkie saai in een donker en te koud Ollanda. Over negen dagen alweer de start van de eerste etappe in la bella Italia. De giro d'Italia is dan al weer halverwege. In onze eerste etappe gaan we daar supporteren. Start in Pisa en daarna naar Casciano. Om een uurtje of half vier komt daar het peloton en karavaan voorbij. Helaas kunnen we dat niet vieren met veel bier en chips. We moeten namelijk na de doorkomst zelf ook nog een aardig eindje door. Siena is het einddoel van de eerste dag. Te bereiken na een fietsritje van een kleine 150 kilometer. Er zijn mensen die zoiets geen vakantie vinden. Maar die hebben dan waarschijnlijk ook nog nooit gefietst. Een armoedig leven zeg maar. Waarom zo'n vakantie wel de moeite waard is. Lees het de komende weken en voel de leut een bietje mee.

Actief sinds 03 Mei 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 18521

Voorgaande reizen:

06 November 2019 - 06 Mei 2019

Maar wat gaan jullie daar doen

25 Mei 2016 - 14 Juni 2016

Langs grote rivieren fietsend richting zwarte zee

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Grieks fietsen, filosoferen en fotograferen

22 Mei 2015 - 12 Juni 2015

filosoferen, fotograferen fietsen

21 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Fietsende ontdekkingstocht door Portugal

30 April 0000 - 31 Mei 0000

Van Pisa naar Sicilie, een aardig stukje fietsen

Landen bezocht: